social media

Translate

niedziela, 12 kwietnia 2015

Ciekawostki o Holandii cz.3











Goedemorgen , dames ! :)

Kolejny wpis z serii Ciekawostki o Holandii tym razem część 3.pod tytułem :

Rodzina i relacje między ludzkie.


Rodzina dla Holendrów ma wartość nadrzędną,dlatego też Holendrzy powiadają "Eigen haard is goud waard" ( Twój dom jest wart tyle,co złoto ). 

Od późnych lat 40-tych regularnie wzrasta liczba związków bez ślubu,które są tu powszechnie akceptowane. Holenderskie rodziny są zazwyczaj niewielkie. Nierzadko rodzina decyduje się tylko na jedno dziecko. Ale ponieważ dzieci jest mało,obdarza się je wielką troską i uwagą.
Różnorodne relacje między ludzkie znajdują swoje odbicie w języku.
W niderlandzkim istnieją dwa oddzielne słowa na określenie "rodziny ". Słowo "gezin" odnosi się do rodziców i dzieci. Słowo "familie" odnosi się do dalszej rodziny tj.dziadków,wujostwa,kuzynów itd.
W języku tym istnieje wiele określeń bardzo szczegółowo definiujących stosunki międzyludzkie,m.in.:
KERNGEZIN - rodzina w tradycyjnym tego słowa znaczeniu,
UITGEBREID GEZIN - rodzina zamieszkująca w jednym gospodarstwie domowym z co najmniej jednym krewnym
LAT - małżeństwo lub związek partnerski,przy czym małżonkowie,partnerzy nie mieszkają razem,
LTA -  mieszkanie na zasadzie współlokatorstwa,bez relacji intymnych



Zapraszam na kolejną część za tydzień :)
Pozdrawiam serdecznie.

* Tekst pochodzi z książki Niderlandzki kurs podstawowy wydawnictwa Edgard.

17 komentarzy:

  1. Ciekawy post, zawsze mogę się czegoś nowego dowiedzieć o Holandii ;) Dziękuję;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy post :-) No i nie sposób się zgodzić z tym zdaniem "Twój dom jest tyle wart co złoto" :-)
    Widać, że rodzina jest ważna i mają na nią wiele określeń.

    Dom, rodzina to nasz skarb :-)

    Pozdrawiam :-)

    http://nocne-granie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawe podejście Holendrów do rodziny. ;)
    Pozdrawiam. :**

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny post będę czytać z przyjemnością kolejne serie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kolejna garść fajnych ciekawostek :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajne ciekawostki ;) Może kiedyś mi się przydadzą :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Luźny kraj, luźne stosunki międzyludzkie a wszyscy się kochają.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubię czytać ciekawostki na temat innych kultur, u mnie na blogu będzie się ich dużo pojawiało m.in. na temat Włoch :) Świetny post! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawe informacje :) Zgadzam się z tym, że rodzina jest najważniejsza :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Milo bylo przeczytac kolejne ciekawoski :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Szkoda ze u nas w Polsce zwiazki bez slubu nie sa akceptowane. jak to ostatnio kosciół oglasza, zycie w konkubinacie jest grzechem! :O Jak dla mnie, odpychajaca wiadomosc, bo nie kazdy ma pieniadze na slub.
    Dziekuje za motywujacy komentarz :)
    Pozdrawiam i zapraszam na kolejna dawke fotografii :)

    ----Poznaj mój świat fotografii----

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj to normalne,że pary nie mają ślubu i nikt nie robi z tego problemu :) Konkubinat okropnie brzmi według mnie i cieszę się,że można taki związek nazwać partnerskim :)
      Pozdrawiam ;*

      Usuń
  12. Ja mam zupelnie inne doswiadczenia jesli chodzi o ilosc dzieci w rodzinie. Wydaje mi sie, ze jedynakow jest coraz mniej (chyba, ze we Fryzji ludzie czesciej maja wieksze rodziny). Na moim podworku obserwuje model 2+2,2+3 jak nie wiecej. Oprocz rodziny mojej tesciowej (ale to inne czasy-osmioro dzieci), najwieksza rodzinka jaka znam to mojej kolezanki z pracy 2+5 (oboje przed 40-stka). Pierwszy raz spotkalam sie rowniez z okresleniami Lat, Lta, to jakies skroty?

    Uitgebreid - wkradla Ci sie literowka. Mam nadzieje, ze nie odbierzesz tego zle.

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może ja zwróciłam uwagę na jedynaków,bo sama mam w domu jedno dziecko ;)
      Tak to są skróty,które kiedyś znalazłam i sobie zapisałam.W sumie mogłam wpisać ich pełną nazwę,jakoś zapomniałam o tym ;)
      Dziękuję za zwrócenie uwagi - nie odebrałam tego źle,absolutnie . Już poprawiłam :)
      Pozdrawiam serdecznie ;*

      Usuń
  13. Ciekawy wpis ,podoba mi się to że rodzina jest tak ważna i jest akceptacja związków bez ślubu.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli już tu jesteś zostaw komentarz - wtedy mam pewność,że ktoś przeczytał co napisałam ;)
Odwiedzam wszystkich, którzy zostawiają komentarz na moim blogu.

Buziaki,Wasza M.